مجله بانیبر

مجله تکنولوژی و علمی بانیبر

مجله بانیبر

مجله تکنولوژی و علمی بانیبر

مجله بانیبر

باهم رشد کنیم.

  • ۰
  • ۰

سردرد و فشار خون

درد ناشی از سردرد مربوط به احساس درد و ناراحتی در ناحیه ی سر، جمجمه یا گردن است.تقریبا تمام افراد در زندگی خود حداقل یکبار دچار سردرد شده اند. برخی از سردردها گذرا و کوتاه هستند و برخی دیگر طولانی و مکرر. عواملی از جمله استرس، عفونت های سینوسی، میگرن و کم شدن آب بدن از جمله عواملی هستند که در بروز سردرد دخیل اند. گاهی اوقات سردرد می تواند ناشی از مشکلی دیگر باشد مانند فشار خون بالا. سردرد می تواند یکی از نشانه های وجود فشار خون باشد . در این مقاله بررسی رابطه ی بین سردرد و فشار خون خواهیم پرداخت.

فشار خون بالا

فشار خون بالا که به بیماری فشار خون نیز معروف است، در ایالات‌متحده از هر سه بزرگسال یک نفر را درگیر می‌کند. در ایالات متحده از هر سه بزرگسال یک نفر به این بیماری مبتلا است. این بیماری علائم جزئی دارد و گاهی هم بدون علامت است از این رو بسیاری از افراد ممکن است مبتلا به فشار خون باشند اما اطلاعی از آن نداشته باشند..
فشار خون بالا می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته مغزی را افزایش دهد، به همین دلیل حداقل یک بار در سال برای چک کردن به پزشک مراجعه کنید.

ارتباط فشار خون بالا با سردرد

فشار خون و سردرد

هنوز ارتباط بین فشار خون بالا و سردرد ، به طور قطع ثابت نشده است با این حال برخی از پژوهش ها نشان می دهند که هیچ ارتباطی وجود ندارد و برخی دیگر وجود یک ارتباط قوی را بین این دو نشان می دهد.
چیزی که ثابت شده این است که فشار خون بالا باعث بروز بیماری به نام پرفشاری خون بدخیم می شود.
بر اثر پرفشاری خون، فشار خون داخل جمجمه بر اثر بالا رفتن ناگهانی فشار خون، زیاد می شود. سردرد ی که بر اثر فشار خون ایجاد می شود،.شبیه به میگرن یا سردردهای دیگر نیست و درمان هایی که برای این نوع سردرد ها انجام می شود مانند مصرف آسپرین، موثر نیستند.
علاوه بر سردرد، تاری دید، درد قفسه سینه و تهوع نیز از عوارض جانبی پرفشاری خون است. اگر دچار این علائم شدید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

راه های درمان سردرد چیست؟

سردرد می تواند بسیار کلافه کننده باشد و بعد از اینکه درد به سراغتان می آید سریعا دنبال راهی برای تسکین فوری آن می گردید. اگر شما دچار بیماری پرفشاری خون هستیند و تحت درمان دارویی قرار دارید، خیلی مهم است که برای رفع سردردتان چه درمانی را انتخاب کنید. چک کردن برچسب روی دارو هایتان راهی مناسب برای اطمینان از انتخاب روش درمان مناسب و جلوگیری از هرگونه مشکل و اختلال است.

استفاده از مواد غذایی ضد التهابی

رژیم غذایی مناسب می تواند یکی از بهترین راه ها جهت جلوگیری از سردرد باشد. روش های طبیعی زیادی برای درمان سردرد وجود دارند و برخی مواد غذایی و اضافه کردن آن ها به رژیم غذایی تان ، نقطه ی شروع خوبی است.
التهاب یکی از دلایلی است که باعث بروز سردرد می شود و مواد غذایی ضد التهابی، موادی هستند که التهاب را در بدن شما کاهش می دهند و گردش خون شما را بهبود می بخشند. این مواد غذایی ضد التهابی شامل موارد زیر هستند :

تاثیر غلات در سردرد

مصرف غلات

مصرف غلات کامل برای بدن بسیار مفید است و همواره ایده ی خوبی می باشد. اما، اگر شما دچار سردرد های شدید می شوید، از خوردن آرد سفید اجتناب کنید. غلات کامل، سطح قتد خون را متعادل می کنند و این امر موجب کنترل میگرن نیز می شود.

روغن های ضروری

روغن های ضروری از جمله نعناع و اسطوخودوس، به آرام کردن سیستم عصبی مرکزی بسیار کمک می کند. از جمله کمک های این روغن ها، تسکین سردرد های ضربانی (احساس نبض در سر) به خصوص در مواردی که سردرد ها ناشی از استرس هستند، می باشد.

کافئین و سردرد

محدود کردن مصرف کافئین

طبق پژوهش های انجام شده، ثابت شده است که مصرف بیش از اندازه ی کافئین، سبب افزایش میزان سردرد و همچنین بالا رفتن فشار خون می شود. از این سو، توجه کردن به مقدار کافئین موجود در رژیم غذایی تان مهم است. همچنین، به خاطر ترک یا کاهش مصرف کافئین، ممکن است دچار سردرد شوید که از علائم ترک کافئین است.

درمان های بدون نیاز به نسخه

داروهایی که نیاز به نسخه ندارند از جمله آسپرین، از جمله درمان های متداول سردرد هستند. در صورت ابتلا به فشار خون بالا، فقط در حالتی می توانید از آسپرین مصرف کنید که فشار خون شما تحت کنترل باشد. علاوه بر این، مصرف آسپرین برای برخی از افراد که در معرض خطر سکته مغزی هستند، توصیه می شود.

 

سردرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر به طور مداون دچار سردرد می شوید، حتما جهت پیدا کردن علت و روش درمانی مناسب به پزشک مراجعه کنید. مشکلات سلامت روانی یا مشکلات گردش خون برخی از دلایل بالقوه ی سردرد های مداوم و مکرر هستند. چک کردن مداوم فشار خون و کنترل کردن آن بسیار در سلامتی مهم است. اگر فشار خون تشخیص داده نشود و تحت درمان مناسب قرار نگیرد، می تواند سبب آسیب کلیوی، بیماری های قلبی و سایر مشکلات شود.
اگر وجود پرفشاری خون در شما قبلا تشخیص داده شده باشد ، و گهگاه در قسمت سران احساس فشار شدید می کنید، حتما در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. این علائم می تواند خبر از وجود بحران پرفشاری خون دهند. پس در اسرع وقت جهت ویزیت به پزشک مراجعه کنید.

چشم‌انداز

با استفاده از برنامه ی درمانی مناسب و توسط تشخیص صحیح، می توان فشار خون بالا را که همیشه موجب نگرانی است را با روش های مختلف کنترل کرد.
لازم است مانند هر وضعیت پزشکی دیگری، سردردهای مداوم و مکررتان را باید جدی بگیرید و جهت علت یابی نزد پزشک بروید. حتی اگر فکر می کنید فشار خونتان علت مستقیم در بروز سردرد شما نیست، در هر صورت باید در مورد علائمی که دارید با پزشکتان صحبت کنید. اصلاح سبک زندگی و تغییر دادن برخی از عادات ، می تواند بر فشار خون بالا و سردرد تاثیر مثبت بگذارد. یکی از راه های بهبود گردش خون و کاهش استرس، پیاده روی صبحگاهی است.
از دیگر روش ها، مصرف مقدار زیاد میوه، سبزیجات و مواد ضد التهابی است که باعث می شود از نرمال بودن فشار خونتان و طبیعی باقی ماندن آن، مطمئن شوید.
منیزیم و پتاسیم، ماده های معدنی ضرروی برای سلامت قلب هستند. برای حفظ سلامتتان و طبیعی نگه داشتن فشار خونتان، حتما داروهای تجویز شده توسط پزشک را به دقت مصرف کنید.

  • ۹۸/۰۵/۰۶
  • نازنین شاهین

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی